Vakantie in Korea * deel 2 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu Vakantie in Korea * deel 2 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu

Vakantie in Korea * deel 2

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

21 Juni 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Vandaag ben ik in het oorlogsmuseum geweest. Het werd me direct duidelijk dat ik niet de enige was die dit op het programma had staan: bij het naar binnen gaan passeerde ik hele hordes schoolkinderen; “heeelloooo”! :D
Dat je een groep middelbare scholieren meeneemt naar dit museum, snap ik. Een les vaderslandse geschiedenis kan nooit kwaad. Maar wat al die groepen peuters in vredesnaam deden in een (voor hen oersaai) oorlogsmuseum is me nog steeds onduidelijk. Jong geleerd is oud gedaan?

Goed, het museum is opgedeeld in een aantal afdelingen:
1) geschiedenis van de oorlog; van het stenen tijdperk tot rond de 1900 (ben ik snel doorheen gegaan, vond ik redelijk saai);
2) de Korea oorlog (zeer interessant en goed gedocumenteerd, ik had geen idee dat er bijna 4000 Nederlanders hier gevochten hebben en er zelfs 124 Nederlanders gesneuveld zijn in deze oorlog! In totaal zijn er ongeveer 2 miljoen Koreanen omgekomen en daarnaast 2 miljoen soldaten! Waarom leren we hier niets over op onze scholen?);
3) leven in oorlogstijd (ook interessant, zeker door de vertaalslag naar het hedendaagse Noord-Korea en het leven aldaar);
4) oorlog in de toekomst (ofzoiets!? Over nucleare wapens en dergelijke).

Al met al voldoende nieuwe informatie voor vandaag, al was de informatie redelijk subjectief, namelijk: lang leve Amerika/Verenigde Naties en communisme is slecht.
Ik word nu heel nieuwsgierig hoe de informatie er aan Noord-Koreaanse kant uit zou zien! En zou de waarheid ergens in het midden liggen?!

Jammer overigens dat ik net een paar dagen te vroeg ben, op 25 juni 1950 vielen de Noord-Koreaanse troepen namelijk Zuid-Korea binnen en dit wordt ieder jaar herdacht...

  • 21 Juni 2011 - 19:26

    Mineke:

    Hej,
    Bedankt voor je updates, erg leuk om te lezen en te zien wat er allemaal te beleven valt in Korea
    xx

  • 21 Juni 2011 - 19:31

    Inge:

    Snap dat dan, die uitstapjes met peuters zijn gewoon op de leraren zelf gericht. Hun willen wat zien en nemen daarbij maar gwn de klas ff een dag mee op pad ;) Scheelt hun weer een museum in hun vrije tijd bezoeken ;)
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

De afgelopen jaren heb ik een blog bijgehouden van mijn belevenissen in Ho Chi Minh City (Vietnam) en omstreken. Momenteel woon ik weer in Nederland, maar wie weet welke avonturen er nog wachten... Want dat er nog genoeg te ontdekken valt, dat staat vast!

Actief sinds 13 April 2008
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 165165

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2008 - 01 Juli 2011

Werken in Vietnam

Landen bezocht: