Scooters enzo - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu Scooters enzo - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu

Scooters enzo

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

09 Augustus 2008 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Gisteren heb ik het stadscentrum doorgesjeesd met Kim. Waar ik alle hotspots als de kathedraal, het oude postkantoor, de Bin Tanh markt en winkelstraten met winkels als Esprit en Mango.
En vandaag heb ik het in mijn eentje nog eens over gedaan.
Het schenkt me een groot genoegen te merken dat ik dingen begin te herkennen!

Vietnam heeft lang Franse heersers gehad, waardoor die invloeden nog steeds zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld door een straat genaamd Pasteur, huizen in Franse stijl, winkeltjes met stokbrood en crêperies.

Ik heb wat spullen voor in huis gekocht, als manden en kussens en dergelijke. Want er was op een kastje en matras na, helemaal niks in mijn kamer.
Momenteel heb ik nog een ‘leen’ matras, die weer terug moet in de logeerkamer, dus ik zal binnenkort ook een eigen bed moeten kopen.
M’n kamer begint al gezellig te worden, vooral nu ik mijn persoonlijke spulletjes erin heb gezet en wat dingen heb gekocht.

Gisteravond bij Renske en haar gezin wezen eten, waar we ook de opening van de Olympische Spelen zagen (toch bijzonder; 08-08-08 om 08:08 ). In Vietnam was het een uurtje vroeger, dus 8 over 7.
Echt geweldig hoor, al die lachende gezichten, al die verschillende nationaliteiten…

Een leuk feitje: eerst kwam Tadzjikistan binnen en gelijk daar achteraan Vietnam (de verslaggever op de Vietnamese tv was door de dolle heen toen de Vietnamese delegatie het stadion binnenstapte; al begreep ik natuurlijk niks van wat hij zei). Wat een toeval! Tadzjikistan en daarna Vietnam, ik heb even gekeken welk land daarna kwam, hihi: Botswana!

Dan nog iets waar ik voor gewaarschuwd ben voordat ik naar Vietnam vertrok: het verkeer is bizar. Dat klopt. Het verkeer is inderdaad bizar. De stad telt ongeveer 8 miljoen inwoners en men denkt dat er minstens 4 miljoen scooters rondrijden. Persoonlijk denk ik dat het er meer zijn, want werkelijk OVERAL zijn scooters en daar waar geen scooters zijn, daar zijn auto’s, taxi’s, bussen en fietsen! Ik heb bijvoorbeeld haast nog geen enkele foto kunnen maken waar géén scooter of ander voertuig op staat...

Ooit dacht ik dat Moskou een gekkenhuis was, maar toen was ik nog niet in Saigon geweest. Mijn stelregel voor Moskou was: klamp je vast aan een Rus en steek met hem de weg over. Die stelregel gaat hier niet op, want een Vietnamees is zelf zijn leven ook niet zeker als hij oversteekt. De regel hier is: kijken en lopen (en doe een schietgebedje).
Dat is dan ook direct de enige regel die er is, want verdere regels zijn er niet in het verkeer hier, iedereen doet eigenlijk maar wat.
Er schijnen één richting straten te zijn, maar wat doet de scooterrijdende Vietnamees als hij die desbetreffende straat in moet? Dan gebruikt hij de stoep.
Toch gaat het verbazingwekkend genoeg meestal goed. Juist omdat er geen regels zijn, let iedereen heel goed op en gebruikt om de haverklap de toeter.
Ik heb zojuist pas mijn eerste ongeluk gezien; een vrachtwagen die een auto total loss gereden heeft.

Verder denk ik dat het record ‘hoeveel mensen/spullen passen er op een scooter’ in het Guinness record boek op naam van een Vietnamees staat. Echt bizar wat men allemaal op een scooter vervoert: ladders, boekenkasten, een drankkraam en hele gezinnen.

Het lijkt me fantastisch om zelf een scooter te hebben, voor $250 heb je er al één. Best een overweging waard. Oh en pa; de benzine kost zo’n 60 cent per liter.

Maandag vertrek ik met een tour voor 3 dagen richting de Mekong Delta, daar kijk ik erg naar uit. Ik ben heel benieuwd naar het platteland van Vietnam (de rivieren e.d.).

Ik ben nu ook mobiel bereikbaar; +84 (0) 93 7888 004
En nu allemaal smsen!

Ik heb nu wel foto's, ik zal ze zo plaatsen!



  • 09 Augustus 2008 - 10:28

    Nina:

    Leuk om te lezen, veel plezier op je driedaagse tour. Leuke foto's ook!

  • 09 Augustus 2008 - 11:59

    Leonie:

    ahh! het postkantoor heel belangrijk om te weten waar je post kan brengen en pakjes op kan halen ;)

    groetjes Leonie

    PS. fotos van je huisje komen die er nog aan?

  • 09 Augustus 2008 - 14:40

    Linda:

    Oh ik zou al dat verkeer echt doodeng vinden maar je zult er vast wel aan wennen. Fijn te lezen hoe het met je gaat en veel plezier op je driedagse reis.:-) Wat een leuke foto's :-)

  • 09 Augustus 2008 - 15:29

    Renate Danckaerts:

    Hallo Aletta,
    Ik heb me bij de schare fans van Alletta gevoegd.
    Fantastisch om je op zo'n grote afstand te kunnen volgen.

    Succes daar in het verre oosten.
    Renate

    p.s. schattig huisje heb je, graag foto's van je interieur ;-)

  • 09 Augustus 2008 - 15:51

    Mineke:

    Hej,
    Leuk, en ook die foto's!
    Wel makkelijk hoor maar één verkeersregel: let op en kijk om je heen. En wij hier maar een heel boekwerk vol verkeersregels leren voor dat stomme theorieexamen!
    Veel plezier idd tijdens je trip naar Mekon Delta (wat het ook moge zijn)
    En ik ben ook erg beniewd naar je interieur!

    xx

  • 09 Augustus 2008 - 17:27

    Geert-Jan:

    Joepie:
    1. Botswana, ik kijk nu al uit naar je avontuur (nadat je terug bent geweest over 2 jaar en weer 2 jaar op De Trinoom hebt gewerkt natuurlijk...
    2. Dat verkeer! Ik wil ook, lijkt wel een beetje op mij in mijn DAFje :P :D
    3. Goede berichten van Aletta die nu al leuke dingen meemaakt. Wij hebben hier in Frankrijk zon en doen domme dingen als Kajakken, daar houdt het bij op.
    De Garaoeten, GeeJee

  • 10 Augustus 2008 - 02:25

    Andrea:

    Hahah....leuk he al die scooters. Hier zijn er ook zoveel. In Taipei alleen wonen 3 miljoen en staan 1 miljoen scooters geregistreerd :O. Voor je het weet zigzag je de straten over net als de locals, het verkeer went vast snel :).

  • 10 Augustus 2008 - 09:13

    Goofy:

    handig geen regels! hoef je ook niets te leren :P
    leuk huisje! zoals anderen al zeiden :) binnenfoto's ook welkom :D
    veel plezier nog :)

  • 10 Augustus 2008 - 15:59

    Betsie:

    haiii ali, leuk om te lezen!je zult vast een hele boel zien:)daar is ned maar klein bij he?ik ben toch wel blij dat ned verkeersregels heeft:) xx bets

  • 10 Augustus 2008 - 20:48

    Anika:

    Hoi wereldreiziger!
    Wow wat een verhalen allemaal! (kom net terug van vakantie, dus moest even bijlezen).
    Ik zie het al helemaal voor me hoe jij door de stad zal sjeesen als je een scooter koopt haha. Vooral met zo'n mooie helm op :P
    Veel plezier met je trip!
    Ik ben benieuwd naar de verhalen die komen gaan.
    Take care.
    Liefs Anika

  • 11 Augustus 2008 - 18:02

    Tante Marian:

    Bedankt voor je verslag en de foto's!!! We genieten mee. Groetjes.

  • 11 Augustus 2008 - 18:05

    Tante Marian:

    O ja,wat een schitterend thuis voor jou en je huisgenoten!

  • 12 Augustus 2008 - 18:20

    Inge:

    Wat lijkt het superveel op Cambodja zeg! Haha die scooter en andere verkeersverhalen komen me TE bekend voor ;)

    Liefs!!

  • 12 Augustus 2008 - 18:29

    Vera:

    Hoi, wat leuk om te lezen dat je twee jaar gaat les geven in Vietnam! Ik zelf ben net afgestudeerd op de Pabo, en ga 22 augustus een maand door Vietnam reizen! Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het je bevalt op zo'n school en hoe het er uit ziet! Ik kwam toevallig op je site en dacht ik zou even een berichtje achter laten, gewoon omdat ik zelf het idee misschien nog heb, om in vietnam eens een school te bezoeken! veel plezier en succes nog!
    Vera

    mocht je nieuwschierig zijn mijn site is: piep4.waarbenjij.nu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

De afgelopen jaren heb ik een blog bijgehouden van mijn belevenissen in Ho Chi Minh City (Vietnam) en omstreken. Momenteel woon ik weer in Nederland, maar wie weet welke avonturen er nog wachten... Want dat er nog genoeg te ontdekken valt, dat staat vast!

Actief sinds 13 April 2008
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 165329

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2008 - 01 Juli 2011

Werken in Vietnam

Landen bezocht: