Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

13 Augustus 2008 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

De Mekong Delta

De Mekong is één van de langste rivieren van de wereld en is dan ook welbekend. Hij ontspringt in Tibet (China) en stroomt door landen als Birma, Thailand, Laos en Cambodja. Één van de zijarmen van de Mekong is de Vietnamese Mekong Delta.
Daardoor ontstaat er een prachtig landschap, bestaande uit riviertjes en rijstvelden. Mensen wonen en werken hier op en aan het water. Omdat Nederland ook een waterland is, moet ik hier toch een kijkje genomen hebben!?

Maandagochtend moest ik héél vroeg mijn bed uit en vertrok ik, met een groep backpackers, naar het stadje My Tho, 2 uur rijden ten zuiden van Ho Chi Minh City. Onderweg bezochten we een kokosnotenplantage, terwijl er net een tropische regenbui los barstte. Compleet verregend werden we in bootjes gedreven en naar een eiland gebracht, waar we konden lunchen en waar een enorme slang om onze nek werd gehangen (zie foto). Wat zag ik er geweldig uit in m’n regenponcho he?!

Toen het na een boottocht nog altijd niet droog wilde worden, besloot de reisleider ons naar ons hotel in Can Tho te brengen, een uurtje of 4 rijden daarvandaan.
In Can Tho aangekomen, bleek dat de éénpersoonskamer waar ik voor geboekt had niet te bestaan en werd ik samen met een meid uit Maleisië, die ik in de bus heb leren kennen en toevallig ook alleen reisde, in één kamer geplaatst, samen met mieren, salamanders en een douche bestaande uit een koudwaterkraan. Omdat we dan toch ‘roomies’ waren, zijn we die avond gezellig uit eten gegaan, samen met 2 Nederlandse meiden, die ook in de bus zaten. Dat maakte een hoop goed!

Gelukkig was het dinsdagochtend droog, want die dag bezochten we een drijvende markt. Om half 7 zaten we al aan het ontbijt en om kwart over 7 zaten we in een bootje op de Mekong rivier.
Van alle kanten vaarden kooplui in bootjes met fruit, groenten, flessen water, handgemaakte artikelen als manden, etc. De kooplui varen langs alle woonboten, om te handelen. Heel leuk om een keer te zien en mee te maken.
’s Middags moest ik mijn nieuwe Maleisische en Nederlandse vrienden vaarwel zeggen (zij gingen terug naar Ho Chi Minh), want ik vertrok met een andere groep richting Chau Doc, dat ligt vlakbij de grens met Cambodja en was ook weer zo’n 4 uur rijden. Ergens onderweg bezochten we een krokodillenboerderij, waar ik de kans om een krokodil te aaien natuurlijk niet aan me voorbij kon laten gaan. Ook bezochten we nog een tempel, voordat we naar het hotel gingen.

Eindelijk bij het hotel aangekomen vertelde de reisleider me dat ik in m’n eentje in een ander hotel zou slapen, omdat ik van die andere tour kwam (vraag me niet naar de details a.u.b., veel te vermoeiend). Nu lag mijn hotel een kilometer of 3 verderop en werd ik met een scooter opgehaald. Daar zat ik dan: backpack op m’n rug, veel te grote helm op m’n hoofd, achterop de scooter bij een scheurende Vietnamees in de middle of nowhere, echt fantastisch, al vreesde ik op sommige momenten wel voor m’n leven.

Na een heerlijke douche en wat rondgelopen te hebben (en een Vietnamese vrouw héél blij te hebben gemaakt met de 60 cent die ik besteedde in haar winkel; zo blij dat ze zelfs mijn hand beet bleef houden tot ik weer veilig buiten aan de overkant van de drukke straat stond) heb ik lekker gegeten in het hotel en een hele stapel dvd’s voor 4 euro gekocht.
Vanmorgen was het weer net zo vroeg als gisteren en zat ik om kwart over 7 alweer in een boot, dit keer richting een dorpje met paalwoningen (elk jaar overstroomt de Mekong op dit stuk en daarom zijn de huizen uit voorzorg op palen gebouwd). In dit dorp woont een bijzondere stam; de Cham mensen. Zij zijn islamitisch en dus staat er midden in de rimboe, waar je het niet verwacht dus, een enorme moskee. Verder waren er zo ongelofelijk veel toeristen in dit kleine dorpje, dat ik niets liever wilde dan weg. Al het originele is verdwenen en dat is toch wel zonde vind ik. Anderen vinden dat ze met het toerisme de stam economisch gezien helpen, misschien is dat wel zo, maar ik blijf het jammer vinden dat de authenticiteit van zo’n stam verloren gaat.

Op de terugweg naar HCMC vond ik een plekje naast een Australische kerel die net iets teveel in zichzelf mompelde. Toen ik vertelde nog wel eens naar Australië te willen, nodigde hij me direct uit bij hem thuis. “Uhm, thanks, but no thanks!”

Nu ben ik weer thuis en zit onder het genot van een mango shake in de Highlands (de Starbucks van Vietnam) te typen.

Kortom; het tripje naar de Mekong Delta was geweldig!


  • 13 Augustus 2008 - 13:26

    Janke:

    Geweldig om zo mee te genieten en wat een ervaring Groetjes

  • 13 Augustus 2008 - 13:29

    Marianne:

    aletta hartstikke leuk om je ervaringen te lezen en compliment voor het schrijven

  • 13 Augustus 2008 - 15:07

    Marije:

    alet wat doe je me aan!Zeg me dat het geen echte is!!!!!! pleassseee.....

  • 13 Augustus 2008 - 15:24

    Elma:

    Ik weet dat ik vroeger eens naast een man zat die een heel klein slangetje in de mouw van zijn colbert had zitten. Toen ik de kop zag zat ik een kilometer verder en jij legt even zo'n super engerd om je nek. maar ik vroeg me af hoeveel je er voor gekregen hebt. Een kilo goud?? VOOR NOG GEEN MILJOEN.......brrr

  • 13 Augustus 2008 - 15:39

    Bianca:

    Hey Alet,

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Je verhalen zijn erg leuk je leeft je helemaal in, haha

    Groetjes

  • 13 Augustus 2008 - 16:16

    Bets:

    ieh ali....dat jij een slang om je nek zou doen......ieeeeeeeeeeeeeehhhh zelf dierenvriend betsie doet dat nog niet....het is ontzettend leuk om te lezen hoe het je vergaat!en ik ben blij dat het goed gaat! x bets

  • 13 Augustus 2008 - 17:41

    Pa &Ma:

    hallo Aletta ,
    wat leuk om al je verhalen te lezen .
    en natuurlijk ook de foto,,s groetjes ....

  • 13 Augustus 2008 - 20:03

    Mineke:

    Leuke sjaal hoor! staat je goed ;)

  • 13 Augustus 2008 - 20:12

    Inge:

    Sexy ja :P!

  • 14 Augustus 2008 - 04:26

    Aletta:

    Hahaha, nou het was vooral omdat er een 5 jarig ventje met die slang om z'n nek aan kwam zetten; ik dacht "als hij het durft, dan moet ik dat toch ook durven?" ;)

  • 15 Augustus 2008 - 19:38

    Nina:

    WAAAUW Aletta, wat een geweldige belevenissen, en wat een prachtige foto's! Echt super, super, SUPER!!! En dat met die slang had ik dus niet gedurfd. Petje af!

  • 15 Augustus 2008 - 19:38

    Nina:

    WAAAUW Aletta, wat een geweldige belevenissen, en wat een prachtige foto's! Echt super, super, SUPER!!! En dat met die slang had ik dus niet gedurfd. Petje af!

  • 16 Augustus 2008 - 19:56

    Tante Marian:

    Geweldig! Je hebt het overleeft. Een wonder. Heel bijzonder allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

De afgelopen jaren heb ik een blog bijgehouden van mijn belevenissen in Ho Chi Minh City (Vietnam) en omstreken. Momenteel woon ik weer in Nederland, maar wie weet welke avonturen er nog wachten... Want dat er nog genoeg te ontdekken valt, dat staat vast!

Actief sinds 13 April 2008
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 165166

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2008 - 01 Juli 2011

Werken in Vietnam

Landen bezocht: