Vakantie in Korea * deel 1 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu Vakantie in Korea * deel 1 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu

Vakantie in Korea * deel 1

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

20 Juni 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Korea: een land dat nog veel gecompliceerder in elkaar zit, dan ik van tevoren had gedacht. Een land dat gescheiden is in een noord- en zuidkant, waarbij de noordkant hermetisch afgesloten is van de buitenwereld en waar hongersnood heerst, terwijl het zuiden een hip, modern land is, maar waar eeuwenoude tradities en gewoontes nog steeds in ere gehouden worden. Ondanks de scheiding zijn de Koreanen natuurlijk nog steeds een volk en wordt dat ook zo belicht in alle musea.
Seoul is bijvoorbeeld gekozen als hoofdstad van Korea, omdat het strategisch in het midden van het schiereiland Korea ligt (noord en zuid bij elkaar). Vandaag de dag ligt het in het noorden van Zuid-Korea.

Dit land fascineert me (en Alex gelukkig ook :) ) en ik wilde er dolgraag naar toe. Helaas ligt het niet vlak naast Vietnam (bijna vijf uur vliegen) en is het ook geen goedkope bestemming. Maar als afsluiting van mijn periode in Azie heb ik besloten toch te gaan.

Gisterochtend vroeg ben ik gearriveerd en na het afgeven van mijn bagage in ‘t hotel, ben ik direct naar het Gyeongbokgung (zeg: sjang bok koeng) paleis gegaan, het onderkomen van de voormalige koninklijke familie (de Joseon familie, van ongeveer 1300 tot 1910).
Ik viel met m’n neus in de boter, want ik kwam net op tijd om de wisseling van de wacht te zien. Ook waren er (omdat het weekend was) speciale optredens met trommels en dans bij de twee musea bij het enorme paleizencomplex.
Wat me opviel was de rust in dit complex en in de tuinen. Hoe het mogelijk is, ik weet het niet, maar de gebouwen leken me volledig geisoleerd. Geen enkel teken dat je je in een stad van 10 miljoen bevindt. Kunnen ze in Vietnam nog iets van leren! ;)

Na afloop van dit bezoek (wat zo’n zes uur duurde) was ik doodop en terug in het hotel ben ik vrijwel direct gaan slapen en werd ik twaalf uur later pas wakker. Net lekker ontbeten en besloten wat ik vandaag ga doen: het “war memorial museum”, om wat meer te weten te komen over de recente geschiedenis van dit land.


  • 20 Juni 2011 - 05:56

    Tabitha:

    Groot gelijk dat je Zuid-Korea ook nog aandoet als je 'toch in de buurt" bent! Mooie foto's ook!

  • 20 Juni 2011 - 06:37

    Janke:

    indrukwekkend

  • 20 Juni 2011 - 07:16

    Benjamin:

    5 uur vliegen?? Dat is een best eind! Ik dacht dat het zo ongeveer buurlanden waren!

    Enjoy!

  • 20 Juni 2011 - 09:18

    Marten Meijer :

    Hallo Aletta,

    We hebben je een lange tijd niet gezien ( in New Life) , maar in die tussentijd heb jij erg veel van de wereld gezien. Erg leuk om daar iets over te lezen. Je hebt inmiddels een indrukwekkende lijst van landen waar je geweest bent.Vorig jaar zijn Els en ik samen 3 weken in Vietnam geweest en hebben daar bijzonder genoten.
    Na mijn pensionering eind vorig jaar heb ik mij als vrijwilliger aangemeld bij PUM en net vorige week heb ik een uitnodiging gekregen om in oktober 3 weken voor een opdracht naar Ho Chi Minh City te gaan , maar dat ben jij al weer weg.

    Met vriendelijke groet,

    Marten Meijer en ook van Els.

  • 20 Juni 2011 - 18:10

    Inge:

    Supergaaf Aletta!! :D xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

De afgelopen jaren heb ik een blog bijgehouden van mijn belevenissen in Ho Chi Minh City (Vietnam) en omstreken. Momenteel woon ik weer in Nederland, maar wie weet welke avonturen er nog wachten... Want dat er nog genoeg te ontdekken valt, dat staat vast!

Actief sinds 13 April 2008
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 165164

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2008 - 01 Juli 2011

Werken in Vietnam

Landen bezocht: