Vietnamees nieuwjaar - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu Vietnamees nieuwjaar - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu

Vietnamees nieuwjaar

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

29 Januari 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na ruim tweeenhalf jaar in Saigon te hebben geleefd, is alles hier heel gewoon voor me geworden. Ik kijk niet meer op van de vele motorbikes, de smerige marktjes en ronddwalende kakkerlakken (okay, alleen als er een gecko in de prullenbak zit schrik ik nog, he Alex?!). Verder gaat het leven hier gewoon z’n gangetje en sleep ik m’n camera niet meer de hele dag met me mee… Eigenlijk is dat jammer, want soms kom je zulke gekke dingen tegen, waar je eigenlijk een foto van zou willen hebben… Zoals in deze bijzondere periode van het jaar!

Voor je verder leest moet je eerst naar You Tube, het lied “Happy New Year” van ABBA opzoeken en met volumestand 100 luisteren terwijl je verder leest… Voor het beste resultaat zet je ‘m op repeat…

In Vietnam is de Tetkoorts de afgelopen week volledig losgebroken. Tet is het Chinees nieuwjaar, dat Vietnamezen zich eigen hebben gemaakt en hebben omgedoopt tot Vietnamees nieuwjaar.
Waar de rest van de wereld op donderdag 3 februari het jaar van het konijn gaat inluiden, gaan Vietnamezen het jaar van de kat tegemoet.
Overal zie je mensen in de weer met bloemen en versieringen, op veel straathoeken zijn zonnebloemen en mandarijnenboompjes te koop, bij electronicazaken schalt ABBA uit de luidsprekers, in de supermarkt zie je mensen hamsteren alsof ze een derde wereldoorlog tegemoet gaan, huizen krijgen een likje verf en meneer agent verdient een extra zakcentje door alles wat los en vast staat aan te houden en te bekeuren.

Mocht je jezelf als Vietnamees niet in de positie van politieagent bevinden, dan zoek je naar andere creatieve manieren om extra geld te verdienen, binnen je eigen beroepssector (al die cadeautjes voor familieleden kosten veel geld natuurlijk!). Taxichauffeurs rijden graag expres een blokje om, de electriciteitsman schrijft ter plekke een verzonnen rekening en de marktvrouw verdubbelt gewoon de prijs… Om nog maar niet te spreken over het aantal tasjesdieven dat in deze periode plotseling explosief stijgt.

Ach, Tet heeft ook positieve kanten: iedereen is vrolijk (als de stress niet al te erg is toegeslagen althans), veel Vietnamezen bezoeken hun familie op het platteland, wat een exodus uit de stad betekent (lekker rustig)en er is een prachtige bloemenparade in de stad te zien. Bovendien is een extra weekje vrij van school is ook heerlijk! Ik vermaak me wel dus.

Het is lastig om de Tetsfeer vast te leggen op foto’s, vooral omdat geluiden en geuren het plaatje compleet maken, de ABBA muziek is ongetwijfeld een goede ondersteuning ;).

Voor degene die tijd heeft, dit nummer hoor je ook vrij veel voorbijkomen in winkels:
http://www.youtube.com/watch?v=ziUO_YlVRsY&feature=related

CHUC MUNG NAM MOI!!

  • 29 Januari 2011 - 21:45

    Nina:

    Leuke foto's! Grappig ook, die dansende tijger.
    Geniet van de sfeer en dit jaarlijkse event, en pas een beetje op met de tasjesdieven! Xxx

  • 31 Januari 2011 - 12:48

    Inge:

    Vet vrolijk nr. van die winnie the pooh versie :P
    Wie weet kan jij ook nog op een crea manier aan geld komen :P
    xx

  • 31 Januari 2011 - 12:55

    Arja Stap:

    Ik volg nog steeds je boeiende verhalen.
    Bedankt

  • 04 Februari 2011 - 12:15

    Remy:

    ik kom er ook aan bijna vrijdag de 11
    ga ik weg uit nl voor 23dg naar vietnam

  • 07 Februari 2011 - 18:10

    Jacqueline:

    Hahaha!! Zo grappig! Idd overal is t het liedje van ABBA te horen!
    Ik zie dat je werkt in VN! Wat doe je precies hier :)? Ben het ook aan t overwegen namelijk.... Alvast bedankt en chuc mung nam moi. ( ook al is t nu over)

  • 11 Februari 2011 - 23:49

    Isa:

    Jammer dat ik alleen de fotos bij dit bericht´je kan zien.
    Het was sind Sinterklaas geleden dat ik hier nog meegrlezen had.
    Groetjes,
    isa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

De afgelopen jaren heb ik een blog bijgehouden van mijn belevenissen in Ho Chi Minh City (Vietnam) en omstreken. Momenteel woon ik weer in Nederland, maar wie weet welke avonturen er nog wachten... Want dat er nog genoeg te ontdekken valt, dat staat vast!

Actief sinds 13 April 2008
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 165322

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2008 - 01 Juli 2011

Werken in Vietnam

Landen bezocht: