Oost ontmoet west in Macau! - Reisverslag uit Macau, Macau van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu Oost ontmoet west in Macau! - Reisverslag uit Macau, Macau van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu

Oost ontmoet west in Macau!

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

02 Mei 2011 | Macau, Macau

Macau is een van die piepkleine landjes, waarvan de gemiddelde Nederlander niet eens het bestaan weet, laat staan waar het ligt.
Ik geef toe dat "Macau" klinkt alsof het in het Caribisch gebied ligt, maar niks is minder waar.
Het is een land, dat een uur varen van Hong Kong ligt en vooral bekend staat om z'n casino's.

Lang heb ik niet naar Macau gewild (vanwege de casino's leek het me het Las Vegas van Azie en daar hoef ik niet zo nodig naar toe), maar sinds ik op internet wat mooie rescensies gelezen heb (dat Macau meer is dan casino's alleen), begon het te kriebelen.

Het lange weekend vrij in verband met "samenvoegingsdag van noord en zuid" in Vietnam, kwam mooi uit: een paar dagen Hong Kong en Macau!
Het ticket was al geboekt voor ik wist dat Alex geopereerd zou worden. Gelukkig is er Wifi in het hotel, zodat we toch kunnen blijven Skypen.

Terug naar een dag in Macau...

Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben door Macau. Ik arriveerde vanochtend bij de ferry terminal en nam de bus richting het centrum. Zodra ik de buitenwijk door was (zonder overdrijven inderdaad het Las Vegas van Azie!!) en ik in het centrum arriveerde, keek ik mijn ogen uit. Wow, prachtig zeg!

Eeuwenlang is het land een kolonie geweest van Portugal, pas in 1999 werd de soevereiniteit overgedragen aan China (meer info: zie Wikipedia ;) ). De Portugese invloed is nog overal te merken: de bevolking spreekt Portugees, alle straatnamen en andere informatie is in het Portugees en natuurlijk de bouwstijl. Daarnaast zie je allerlei Chinese invloeden terug, waardoor het een mooie afspiegeling van "East meets West" wordt.

Ik heb gezien dat Macau een land van uitersten is: luxe vijfsterren hotels en smalle steegjes met buurtwinkeltjes waar je eieren nog per stuk koopt...
Toch geeft ieder straatje mooie foto's en heeft haast ieder hoekje iets bijzonders en daarnaast staat de stad boordevol met prachtige gebouwen. Geen wonder dat zoveel Chinezen de weg weten te vinden naar dit mooie land: je waant je echt even in Zuid-Europa. Ik vond het er heerlijk!

PS Blijkbaar ben ik niet de eerste Hollander die het er prachtig vond. Ik las op borden bij het "fort" dat "The Dutch" in 1622 probeerden het land te veroveren, maar daar -lang leve de Portugezen - niet in slaagden!

• 02 Mei 2011 - 14:30

Elma:

He wat leuk! Ik ken Macau ook alleen uit de labeltjes van de kleren die we in Amerika gekocht hebben. Toen vroeg ik me ook af waar het lag en heb het nog opgezocht. Veel plezier en pas goed op jezelf!

• 02 Mei 2011 - 15:29

Benjamin:

Leuk leuk! Ziet er idd behoorlijk Europees uit. En in die kerk hebben ze zo te zien veel openlucht diensten ;).

Toevallig wist ik wel waar Macau ligt, vanwege het WTCC (zie wikipedia) :)

• 02 Mei 2011 - 15:37

Inge:

Mooie gebouwen! Heb je nog gegooid met eieren ;)? Dan zeg j gewoon Dat dat normaal is in NL :D

xx

• 02 Mei 2011 - 18:07

Mineke:

Leuk zeg! Weer een stukje planeet ontdekt!

xx