Merkkleding... - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu Merkkleding... - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Aletta Hekman - WaarBenJij.nu

Merkkleding...

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

15 Augustus 2008 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Tsja, ondanks dat de schappen hier vol liggen met Mentos, Oreo koekjes, Lipton Ice Tea en Pepsi, heeft niet alles een even goede kwaliteit. Dat ondervond ik vanmorgen toen ik mijn tenen openhaalde aan een keukenkastje dat los bleek te zitten (auw). Raar genoeg is het keukenkastje nog geen 2 jaar oud…

Vietnam is een goedkoop productieland voor grote bedrijven. Een gemiddelde Vietnamese volwassene verdient zo’n $100 per maand (75 euro). Dit bedrag ligt in de steden iets hoger en in de dorpen meestal een stuk lager.
Het is dan ook logisch dat bedrijven als Nike en All Stars hier grote fabrieken hebben geplant. Kijk maar eens in je kleding, de volgende keer dat je iets koopt; grote kans dat er ‘made in Vietnam’ in staat.

Dan zou je denken dat de merkkleding hier heel goedkoop zou zijn.
Dat is ook zo; de rekken hangen vol met merkkleding, maar dan wel aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.

Jammer genoeg is er een grote MAAR.

De merkkleding die hier in de winkels hangt komt namelijk niet uit de fabrieken van hier. Grootse verhalen van kleding ‘die van de vrachtwagen gevallen zijn’, blijken grootse fabels te zijn.
Nee, de goedkope merkkleding hier is gewoon ordinair nep en komt uit China (en heeft dus een véél mindere kwaliteit).

De merkkleding die wél echt is, is hier wel te koop, maar is even duur als in Nederland.

Het systeem proberen te omzeilen door hier heel goedkoop merkkleding te kopen en het in Nederland aan te trekken heeft dus weinig zin, want waarschijnlijk gaat de rits na 2 weken stuk of blijkt die mooie winterjas niet waterdicht te zijn.

Kleding die hier geproduceerd wordt, komt hier helaas niet in de winkels. Het is alleen voor export naar westerse landen bedoeld.
Want, zoals ik een backpacker hoorde zeggen (en misschien heeft hij wel gelijk); ‘nobody cares about poor locals’.

Het vreemde is wel dat merken als Gucci, Louis Vuitton en Marc Jacobs, Vietnam juist gevonden lijken te hebben. De rich & famous hoeven nu niet meer naar Singapore of Hong Kong, maar kunnen nu in Vietnam blijven om $500 voor een shirtje en $1500 voor een handtas te betalen.

Ik vind Vietnam nu al een land van uitersten!

Zo, en dan ga ik nu lekker bij het zwembad met een goed boek liggen… :-P

  • 15 Augustus 2008 - 05:53

    Patricia:

    he... jammer wou net een bestelling voor een leuke gucci bril of een vuitton tas plaatsen.. maar zoveel centjes heb ik nou ook weer niet :/

    je hebt het wel naar je zin zo te horen :) lekker winkelen en dingen ontdekken :)

    groetjes en knuffel
    goofy/ties

  • 15 Augustus 2008 - 09:29

    Inge:

    Toch is sommige merkkleding goed hoor :) Mijn t'shirts leven nog! xx

  • 15 Augustus 2008 - 11:10

    Ingeborg:

    He Aletta,

    Wat leuk om te lezen dat je al zoveel gedaan hebt!!! En beetje jammer van de merkkleding.... :(
    Geniet nog ff van je vrije dagen!

    Groetjes!

  • 15 Augustus 2008 - 17:35

    Pieta Van Der Sppa:

    Hallo Aletta
    Je ouders zijn vanmorgen op de koffie geweest het was reuze gezellig Je foto met de slang kwam natuurlijk ter spraken Je moeder zei dat je van een heel klein spinnetje bang bent en de hulp van pa inroept om hem weg te halen En nu sta je daar met een gigant van een slang zo zie je maar je blijft hen verbazen veel plezier en het aller beste groetje Pieta

  • 16 Augustus 2008 - 06:53

    Mineke:

    Hej alet,
    Groetjes uit Colombo! Ik ben momenteel dus heel wat kilometertjes dichterbij vietnam dan bij ons dijkhuisje op de zinkweg :) Ik lag hier ook net lekker aan het zwembad met mn boek maar wilde niet spontaan in een rode kreeft veranderen. :-S veel heb ik nog niet gezien omdat we hotelterrein niet afmogen(colombo zou te onveilig zijn), maar ik vermaak me hier ook prima. Nou is stuur nog wel eens een leuke vakantiefoto!

    Xx mien


  • 16 Augustus 2008 - 10:33

    Corien:

    Hey Aletta!

    Wat leuk om je verhalen te lezen! Weer een hele onderneming zeg! Inmiddels heb ik mijn eerste 'verre reis' er ook op zitten. Malawi was geweldig en ik wil wel eens weer naar Afrika!
    Wanneer moet je beginnen met werken?

    Groetjes, Corien

  • 16 Augustus 2008 - 20:06

    Linda:

    Hoi Aletta,

    Wat leuk dat je zoveel dingen ziet en ontdekt, het leven in Vietnam is echt zo heel anders dan hier het is leuk omte lezen hoe jij dat ervaart....Ik hoop dat je geniet van alles wat je doet.

    liefs, Linda

  • 16 Augustus 2008 - 20:07

    Tante Marian:

    Garens spinnen op mijn spinnewiel en daarmee weven. Eigen merk, uniek. Kun je net zo duur maken als je wil. Kost wat meer tijd, maar tijd kost niets. Sterkte met het inwerken de komende week en groetjes van ons.

  • 17 Augustus 2008 - 11:55

    Eline:

    Hé Aletta,
    Geweldig om je verhalen te lezen, wat heb je al veel gedaan en beleefd! Zo te merken heb je het goed naar je zin! Nog even en je moet aan het werk? (net zoals ik). Ik zie uit naar je volgende blog. Groetjes, Eline

  • 17 Augustus 2008 - 18:29

    Carolien:

    Wat super om je verhalen allemaal te lezen! Zo te zien vermaak je je wel!!!

    Groetjes
    Carolien

  • 14 December 2018 - 19:41

    Aziz:

    Beste
    ikheb plan na Vietnam gaan om merk kleed schoning koop groot handel kan juli aan mij advies geven
    met vr gr
    aziz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

De afgelopen jaren heb ik een blog bijgehouden van mijn belevenissen in Ho Chi Minh City (Vietnam) en omstreken. Momenteel woon ik weer in Nederland, maar wie weet welke avonturen er nog wachten... Want dat er nog genoeg te ontdekken valt, dat staat vast!

Actief sinds 13 April 2008
Verslag gelezen: 6416
Totaal aantal bezoekers 165115

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2008 - 01 Juli 2011

Werken in Vietnam

Landen bezocht: